Als jouw auto nieuw is van de dealer, dan is het 100% voorraad of OEM (Original Equipment Manufacturer). Deze voorwaarden beschrijven de onderdelen die af fabriek op/in jouw auto zijn gemonteerd. Als iets aftermarket is, is het vervaardigd of aangepast door een andere fabriek of winkel dan Subaru.
Originele OEM Subaru-onderdelen zijn echt hoogwaardige onderdelen. Vele decennia van onderzoek, ontwikkeling, investeringen, vallen en opstaan zijn in deze onderdelen gestoken.
Zorg ervoor dat je onderzoek doet naar bedrijven en hun componenten. En wees bereid om in jouw auto te investeren als je het goed wilt doen. Kijk bijvoorbeeld bij Subaru Capelle.
Soorten Subaru-motoren
De meeste aftermarket-vermogens- en motorcomponenten die je zult vinden, zijn voor Subaru-modellen met turbocompressor. Dit komt doordat er tot 2013 geen NA-modellen (Naturally Aspirated / Non-Turbo) waren. Dat betekent dat je de computer van de auto niet kon aanpassen om rekening te houden met de wijzigingen die onder de motorkap zijn aangebracht.
Het is ook niet nodig om de motor om te bouwen als je geen groot vermogen maakt. Er zijn manieren om dit te omzeilen, maar deze brengen meestal hoge kosten met zich mee. Het vereist een volledige nieuwe bedrading van jouw motor, waardoor deze niet langer legaal op de weg is. Swaps zijn om deze reden populair bij NA-modellen, maar kosten fenomenaal veel tijd en geld.
Onderdelen van de motor
De complete motor komt in zijn geheel uit jouw motorruimte. Het is alles, minus de intercooler, leidingen, slangen en vloeistofreservoirs. Ook wel Turnkey genoemd.
Subaru korte blok
Het korte blok is het midden van de motor, met de cilinderkoppen verwijderd. Het omvat de binnenkant: de zuigers, stangen, krukas, lagers en ringen.
Subaru cilinderkoppen
In het korte blok vind je de bewegende delen die je motor laten spinnen. Deze staan ??bekend als interne delen. De kern van het korte blok is de krukas, die de krukaspoelie aan de achterkant van de motor draait. Deze roterende beweging wordt vertaald naar je aandrijflijn die je wielen laat draaien.
Subaru-krukas
De drijfstangen zijn verbonden met de krukas. Ze verbinden de kruk met de zuiger, die gedwongen wordt om in en uit de cilinders te bewegen door interne verbranding (explosies). RPM's zijn het aantal keren per minuut dat er een explosie plaatsvindt tussen alle cilinders in de motor. Wanneer er een explosie plaatsvindt, krijgt de bovenkant van de zuiger de directe impact. Dan moet de stang nog sterker zijn vanwege zijn lengte en directe verbinding met de zuiger via een polspen.
Subaru drijfstang
De zuigerveren worden in groeven aan de bovenrand van de zuigers geplaatst en sluiten de kleine opening tussen de zuiger en de cilinderwand. Dit om te voorkomen dat uitlaatgassen binnendringen. Sommigen glippen nog steeds door de ringopening.
De Subaru motor wordt gekenmerkt door constante innovatie en verfijning. Als je interesse hebt boek dan een afspraak bij Subaru Heemskerk.